Seizoen 2022 :

Kort na de algemene ledenvergadering in eind maart wisten een aantal kaatsres de weg naar het veld weer te vinden. Vrij van Coronaregels, blij dat het weer kon.

De trainingsavonden werden niet erg druk bezet, meestal was één perk genoeg om de kaatsers te herbergen, maar heel optimistisch werden steeds wel twee perken gelegd.

Het seizoen begon ook bij de KNKB in mei, Tiecde, Jan en Ferdinant zijn iin het begin enkele malen er op uit  geweest, met wisselend succes. Blessures halverwege het seizoen gooiden roet in het eten. Deelname aan het NK50+ kon, door blessures en vakantie van een van het trio dit jaar niet doorgaan.

Een Damespartij die ons was opgelegd door de KNKB kwam zodanig kort na het opheffen van de Corponamaatregelen dat deze op zo korte termijn niet kon worden georganiseerd. Overigens hadden zich slechts zeven deelneemsters aangemeld.

Op 16 juli 20220 werd de jaarlijkse KNKB50+ partij verkaatst in Sint Nyk. In de vakantietijd, wat een veel kleinere lijst als gevolg had. Ook hier kon Tiede door zijn (hand)blessure niet meedoen en was alleen Jan Buitenga namens de Oorsprong actief.
Voor hem resulteerde dat in een tweede prijs, nadat hij in de eerste omloop in de B-klasse had verloren en vervolgens werd bijgeloot bij Anne Brouwer (Wommels)en Teake van der Wal.(Sexbierum)

In de Aklasse waren er (maar) vier parturen die een halve competitie kaatsten. Gelukkig wel spannende partijen die in een climax eindigden .
Ludwig Seerden Frjentsjer, Johannes Siegersma Berltsum en Andre Dijkstra Witmarsum wonnen de partij

MIDZOMERPARTIJ op 22 juni

Eerste prijs a klasse Ridserd Weitenberg, Rene Leenstra en Jelmer Elsinga
In de B klasse wonnen Anne Sijbesma, Jens Tamminga en Hans Veenema, tweede werden Tjalling Huizenga, Jesse Hoekstra en Marit Tamminga.

MERKEPARTIJ 2022

Uitslag A- klass Eerste prijs :

Ridzerd Weitenberg Joure, Jelmer Elsinga St Johannesga en Ferdinant Vd Werf Joure

Tweede prijs :

Timen van Gelderen Gauw, Dennis Warringa Tsjalbert en Harmen Gerbrandy Balk

B klasse

Eerste prijsThomas Visser Lippenhuizen, Auke Woudsma Tsjalbert en Johannes Jelsma Lippenhuiznen

Tweede prijs :  Gerard van Ecken Jubbega, Lieke Nota de Jong lippenhuizen en André de Jager Ouwsterhaule

Gedeelde derde prijs

Patrick Dijkstra Lippenhuizen, Anne van der Werf Sneeken Jan Prins. Joure

en

Gerard de Wolff Joure, Piet Bierma Idskenhuizen en Rients Smeding Sint Nicolaasga

ZAALKAATSEN 2022

Tussen begin oktober 2022 en de Sinterklaaspartij op 3 december was er voor de leden van de Oorsprong en die van de clubs in de Federatie Zuidwesthoek iedereen zaterdagmorgen gelegenheid om twee uren te trainen, of gewoon een lekker potje te kaatsen.
Ruim voor het begin van dit winterseizoen werden met de gemeente afspraken gemaakt over datums en werd nog uitgegaan van eerdere afspraken met betrekking tot de kosten. Eerder was er sprake van dat de prijzen in vergelijking met vorig jaar met tien procent zouden stijgen, kort voor we losgingen kwamen de nieuwe prijzen los waarbij de zaalhuur meer dan 20 procent werd verhoogd. Na overleg besloot het bestuur de zaal toch door te laten gaan, in de hoop dat er dan iedere zaterdag tenminste 10 en liefst 14 kaatsers de zaak kostendekkend zouden komen maken.

Dat werd echter een grote teleurstelling, één keer werd er met 10 man gekaatst, overigens was de gemiddelde bezetting vijf of minder kaatsers. Een zorgelijke trend die niet veel belooft voor een voortzetting van het zaalkaatsen in Sint Nicolaasga. Er moet gewoon veel te veel geld bij.

SINTERKLAASPARTIJ 2022

Op zaterdag 3 december werd in de Doniahal de traditionele Sinterklaaspartij georganiseerd.
tevoren was afgesproken dat er minimaal 18 kaatsers moesten komen, (anders werd de partij geschrapt), een aantal dat met 20 opgaves werd gehaald. Dit wel omdat een achttal kaatsers uit de echte kaatshoek zich hadden opgegeven. Onze eigen leden lieten ruimschoots verstek gaan……

In de aklasse was plek voor acht kaatsers die in vier tweetallen werden geloot.. zij kaatsten een halve competitie met als gevolg dat na vier uur Tiede Boorsma en Rudy Sikkes aan het langste eind hadden getrokken, drie keer winst. De tweede waardebon was voor Jan  Hof uit Franeker en Gerry Otter uit Leeuwarden.  Na hun verliespartijen in de eerste partij tegen Tiede cs wonnen ze de beide andere wedstrijden.

in de Bklasse kaatsten vier parturen van drie hun halve competitie. Geen van de vier parturen won alle drie partijen zodat voorzitter Jan de Wolff tevreden kun terugzien op een geslaagde loting.

met 19 eersten wonnen uiteindelijk Hessel Miedema (Balk), Pieter Bierma (Idskenhuizen) en Anneriek Gerbrandy (Nijemirdum), tweede werden Harmen Gerbrandy (Warns), Anne van der Werf (Sneek) en Sandra Korporaal (Wyns ). Zij hadden 17 punten bij elkaar geslagen.

Uitslag van de KLAVERJASSEN 20 Jan 2023

Henk Kuipers

1959

Jaap Noordmans